Πώς να μάθω κάτι «απ’έξω»;

Όλοι έχουμε προσπαθήσει ώρες ατελείωτες να αποστηθίσουμε ένα κείμενο είτε για το σχολείο, είτε για το πανεπιστήμιο, είτε για την δουλειά μας. Κάποιες φορές τα καταφέρνουμε σχετικά εύκολα ενώ άλλες όχι. Το παρόν άρθρο είναι μια ταπεινή συμβουλή για το πώς μπορείς να βελτιώσεις το κομμάτι αυτό. Δώστε προσοχή…

Συγκέντρωση!

Αρχικά, «δεν μπορώ να σου ανοίξω το κεφάλι και στα να βάλω μέσα» όπως μου είχε πει ένας δάσκαλος. Πρέπει για το χρονικό διάστημα που θα ασχοληθούμε με την αποστήθιση να είμαστε συγκεντρωμένοι. Με την μέθοδο που θα δούμε παρακάτω θα χρειαστείς το πολύ 15 λεπτά για να κάνεις κτήμα σου τα όσα υπάρχουν γραμμένα σε μια σελίδα (σ.σ. ο χρόνος ποικίλει ανάλογα με την έκταση της σελίδας και το περιεχόμενο). Προσπάθησε να κάνεις πέρα ό,τι σε βγάζει εκτός κλίματος και «λόκαρε» στον στόχο σου.

Στο ζουμί…

1. Ανάγνωση
Ξεκινάμε με καλή ανάγνωση του κειμένου. Λέγοντας «καλή ανάγνωση» εννοούμε ότι με απόλυτη συγκέντρωση διαβάζουμε αργά, σταθερά και φωναχτά. Αφού ολοκληρώσουμε το κομμάτι αυτό, περνάμε στο επόμενο.

2. Πλαγιότιτλοι σε παραγράφους
Πηγαίνουμε παράγραφο-παράγραφο, τις διαβάζουμε και γράφουμε έναν πλαγιότιτλο ή μια σύντομη περιγραφή των όσων αναφέρονται στην κάθεμια και σημειώνουμε επιγραμματικά λεπτομέρειες όπως: ημερομηνίες, τοποθεσίες, ονόματα . Μπορούμε να υπογραμμίσουμε και σημεία που θεωρούμε σημαντικά, όπως, κλασικά, κάνουμε οι περισσότεροι. Με τον τρόπο αυτό μαθαίνουμε κάτι παραπάνω από την γενική ιδέα της κάθε παραγράφου και κατ’ επέκταση του συνολικού κειμένου.   

3. Ένα βήμα πριν το τέλος
Μόλις ξεμπερδέψουμε και με τον τελευταίο πλαγιότιτλο, αναρριχώμαστε στην κορυφή του κειμένου. Χωρίς να το έχουμε καταλάβει, μάθαμε απ’έξω σχεδόν όλο το κείμενο. Είναι πολύ σημαντικό να πούμε τι λέει η κάθε παράγραφος φωναχτά δίχως να το κοιτάξουμε. Αφήνουμε εκτός τις λεπτομέρειες, αν δυσκολευόμαστε. Μόλις είμαστε ικανοποιημένοι, το λέμε άλλες δύο-τρεις φορές ώστε να είμαστε καλυμμένοι, προσπαθώντας να εντάξουμε τις ημερομηνίες, τα ονόματα και τις τοποθεσίες.

+Bonus: Οι δύσκολες λεπτομέρειες

Ονόματα Τοποθεσιών και Προσωπικοτήτων:
Σε περίπτωση που δεν μπορείς με τίποτα να τα μάθεις υπάρχει ένας αστείος και εύκολος τρόπος. Δημιούργησε κάποιο λογοπαίγνιο με τα ονόματα. Π.χ. «Επανάσταση του Θέρισου» σε «Επανάσταση του Θερισμού». Στην περίπτωση των τοποθεσιών, μπορείς να αφιερώσεις ένα λεπτό και να ψάξεις πού περίπου βρίσκονται στον χάρτη. Θα σε βοηθήσει να προσανατολιστείς

Ημερομηνίες/Χρονολογίες:
Ξεκίνα από τα απλά: Σε ποιόν αιώνα είμαστε. Αν το μάθεις αυτό μπορείς να συνεχίσεις και με το αν βρισκόμαστε πριν ή μετά το μισό του αιώνα αυτού. Αν το χεις μέχρι εδώ, μπορείς να μάθεις και την δεκαετία του αιώνα αυτού. Είμαστε στο πρώτο ή στο δεύτερο μισό της δεκαετίας. Και καταλήγουμε στην ακριβή χρονολογία. Στο ίδιο μοτίβο και η ακριβής ημερομηνία, αφού μάθουμε την χρονολογία. Αν καταφέρεις και φτάσεις στην ακριβή δεκαετία τότε έχεις κάνει το μεγαλύτερο βήμα. Από το γενικό στο ειδικό, με μια φράση…

Παράδειγμα Χρονολογίας

ΑιώναςΠοιο μίσο του αιώνα;Ποια δεκαετία;Ποιο μισό της δεκαετίας;Ακριβής χρονολογία
21οςΠρώτο μισό (1901-1950)Πρώτη δεκαετία (1901-1910)Πρώτο μισό(1901-1905)1905
Παράδειγμα “Επανάσταση του Θέρισου”

Παράδειγμα Ημερομηνίας

ΕποχήΜήναςΠοιο μισό του μήνα;Ποιο δεκήμερο;Ποιο μισό του δεκαημέρου;Ακριβής ημερομηνία
ΆνοιξηΜάρτιος (3ος μήνας)Πρώτο μισό (01/05-15/05)Πρώτο δεκαήμερο (01/05-10/05)Δέυτερο μισό δεκαημέρου (05/05-10/05)10/05/1905
Παράδειγμα “Επανάσταση του Θέρισου”

Αυτή είναι μια εύκολη μέθοδος που μπορεί να βοηθήσει όσους αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην αποστήθιση ενός κειμένου. Πάνω από όλα χρειάζεται προσοχή σε αυτό που διαβάζουμε και φωναχτή ανάγνωση. Η δυσκολία της κάθε προσπάθειας διαφέρει ανάλογα με το κείμενο και την έκταση του. Ποιες είναι οι δικιές σας μέθοδοι αποστήθισης; Μοιράστε γνώση!

Αν σας άρεσε αυτό το άρθρο, αφήστε ένα σχόλιο. Επίσης μην ξεχάσετε να γίνετε μέλη της όμορφης παρέας μας, γραφτείτε στο Forum μας και ακολουθήστε μας στα social media!

Leave a Reply

Your email address will not be published.