Εξετάσεις μέσω υπολογιστή: τιναφτόρε

Εξετάσεις μέσω υπολογιστή: τιναφτόρε

Λόγω της κατάσταση, μία απορία που είχαμε όλοι ήταν τι θα γίνει με τις εξετάσεις. Προαγωγικές, απολυτήριες, Πανελλαδικές και εξεταστική. Στα Πανεπιστήμια δόθηκαν κάποιες λύσεις όπως απαλλακτικές εργασίες αλλά κανείς δεν γλίτωσε 100% από την εξ’αποστάσεως εξέταση. Θα μου πεις τώρα “Ναι, προέχει όμως η υγεία και η ασφάλειά μας” ή “Είναι πιο εύκολο να περάσουμε μαθήματα”. Σίγουρα, αυτά είναι σημαντικά πλεονεκτήματα αλλά κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι υποβαθμίζουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση και αποτελούν ευτελισμό της διαδικασίας των εξετάσεων. Γιατί; Γιατί φυσικά “είναι πιο εύκολο να περάσουμε μαθήματα”.

Έχοντας πλέον τελειώσει με την εξεταστική μου, έκανα μερικές σκέψεις. Είμαι σε μία αρκετά απαιτητική σχολή-στο τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής του ΤΕΙ της Πάτρας-και, πίστεψέ με, τα διαδικτυακά μαθήματα δεν βοήθησαν σχεδόν καθόλου. Γιατί; Γιατί το αντικείμενο σπουδών μου βασίζεται πάνω σε πρακτικές γνώσεις. Το να κάνω, λοιπόν, εργαστηριακό μάθημα σε μία κλήση του Microsoft Teams όπου ο καθηγητής μου εξηγεί κι εγώ-αν θέλω-αντιγράφω τον κώδικα στον υπολογιστή μου ή απλώς παρακολουθώ γιατί το πρόγραμμα που διδασκόμαστε δεν διατίθεται δωρεάν ενώ παράλληλα έχω τη δυνατότητα να βάλω το μάθημα στο mute, να σηκωθώ για καφέ-τοστ-νερό-τσιγάρο ή πολύ απλά να πέσω για ύπνο και να πω σε κάποιον να με πάρει τηλέφωνο την ώρα των παρουσιών με βοηθάει ελάχιστα καθώς μειώνεται και η αλληλεπίδρασή μου με τον καθηγητή και η θέληση να παρακολουθήσω. Αλλά ας το προσπεράσουμε αυτό. Ας πάμε στην εξεταστική μέσω e-class.

Η εξέταση γινόταν ως εξής: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής σε συγκεκριμένο χρόνο και σε κάποια μαθήματα χειρόγραφες ασκήσεις τις οποίες σκανάραμε και στέλναμε. Ακούγεται τίμιο καθώς συνδυάζαμε και θεωρία και ασκήσεις, σωστά; Θα μπορούσε να λειτουργεί άψογα αν δεν υπήρχαν κάποια-μικρά-προβληματάκια.

Στην κλήση που κάναμε ώστε να γίνει ταυτοποίηση μπορεί να φτάναμε και τα 300 άτομα. Έτσι κολλούσε αφόρητα, πολλές φορές δεν ακούγονταν καλά οι οδηγίες και φυσικά κάθε 5 λεπτά κάποιο μικρόφωνο θα έκανε “χιονάκια” και θα ακούγαμε θορύβους από 300 διαφορετικούς συμμετέχοντες. Αλήθεια, ποιος θα μπορούσε να συγκεντρωθεί; Θα μπορούσατε, θα μου πεις, να έχετε κλειστά μικρόφωνα. Σωστό αλλά εκεί οδηγούμαστε στο βασικό πρόβλημα του περίεργου αυτού τρόπου εξέτασης.

“Είναι πιο εύκολο να περάσεις τα μαθήματα”. Ναι, είναι. Όχι μόνο επειδή οι καθηγητές έχουν διάθεση να σε βοηθήσουν λόγω των συνθηκών και επειδή οι ερωτήσεις θεωρίας πολλαπλής επιλογής μπορούν να σου εξασφαλίσουν ένα 5 αλλά και επειδή είσαι σπίτι σου. Δηλαδή, οι νόμοι περί προστασίας προσωπικών δικαιωμάτων δεν επιτρέπουν στον καθηγητή να δει τον περιβάλλοντα χώρο σου ούτε να χρησιμοποιήσει κάποιο bot για να ελέγχει τον υπολογιστή σου χωρίς να δώσεις συγκατάθεση. Άρα-στην καλύτερη-διαβάζεις την ύλη 2-3 φορές, πας να δώσεις το μάθημα και ξέρεις ποιο αρχείο να ανοίξεις ή σε ποια σελίδα του βιβλίου να κοιτάξεις ώστε να βρεις την απάντηση στην κάθε ερώτηση. Στη χειρότερη, πας στα τυφλά.

Για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της αντιγραφής, οι καθηγητές βάζουν ελάχιστο χρόνο να απαντήσουμε σε πολλές ερωτήσεις. Έτσι, πολλοί φοιτητές δεν προλαβαίνουν να μην αφήσουν αναπάντητο κάποιο ερώτημα καθώς 20 λεπτά για 20 ερωτήσεις που απαιτούν σκέψη δεν αρκούν. Και διαμαρτύρονται. Και έχουν δίκιο. Αλλά, από την άλλη, δεν μπορεί το ποιος θα πάρει καλύτερο βαθμό να κρίνεται από το ποιος είναι πιο γρήγορος στη σκέψη ή πιο καλός στην αντιγραφή αντί από το ποιος είναι καλύτερα προετοιμασμένος και έχει περισσότερες γνώσεις.

Άλλο ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε είναι φοιτητές που ζητούσαν από τρίτους να απαντήσουν στις ερωτήσεις μέσω Team Viewer ή να κάνουν τις απαλλακτικές εργασίες επί πληρωμή. Και εδώ έρχεται το ερώτημα: Ένας φοιτητής ο οποίος δεν μπαίνει καν στη διαδικασία να διαβάσει και εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι έχει χρήματα, πώς θα αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις ώστε να ασκήσει το επάγγελμα για το οποίο θα πάρει πτυχίο που πιστοποιεί τη γνώση του;

Τέλος λοιπόν, θα κλείσω με ένα δίλημμα. Σίγουρα, η εξ’αποστάσεως εξεταστική είναι ένας τρόπος να περαστούν μαθήματα και να ανέβει ο μέσος όρος του φοιτητή καθώς είναι πιο εύκολη η αντιγραφή. Αλλά μπορούμε να συμφωνήσουμε πως δεν είναι ηθικό, ούτε για τον φοιτητή σαν μελλοντικό επαγγελματία ούτε για το εκπαιδευτικό προσωπικό που αφιέρωσε χρόνο για να δημιουργηθεί μία-όσο γίνεται-καλύτερη εξέταση. Άρα λοιπόν, τι είναι πιο σημαντικό; Να εκμεταλλευτούμε αυτό το διάστημα για να ανεβάσουμε τον μέσο όρο μας με-ίσως-άδικο τρόπο ή να αντιμετωπίσουμε αυτήν την περίεργη εξέταση με επαγγελματισμό και να δείξουμε σεβασμό σε ανθρώπους που προσπαθούν να είναι σωστοί απέναντί μας;

3 thoughts on “Εξετάσεις μέσω υπολογιστή: τιναφτόρε

Leave a Reply

Your email address will not be published.